Dalok 9 éves kor alatt:
A dalokat a Hanganyagok Kicsiknek menüpont alatt találhatják meg.
Pillangó dal
A dalocska arra szolgál, hogy segítse a gyerekeket abban, hogy megtanulják a figyelmüket irányítani azáltal, hogy figyelik a kézmozdulatokat. A kézmozdulatok mindkét agyfélteke közös működését igénylik. Kiinduló állapot mindkét kéz ölben tenyérrel felfelé, majd középen összeteszik őket ölben. Mindkét kézfej megfelel egy-egy pillangónak, akik vízszintes tengellyel egymás körül körözve felszállnak ölmagasságból a fej fölé, majd ott köröznek egymás körül, ezt a mozdulatsort végezzük el háromszor a dalocska alatt, elsőre a fej fölött egyszer, másodjára kétszer, harmadjára háromszor forduljanak meg a fej fölött a pillangók (kezek). De ha gyerekeknek nehéz, akkor ne terheljük őket ezzel.
Szivárvány dal
Mindig a pillangós dalt követi. A dal során a gyerekek képzeletben festenek a jobb kezükkel egy szivárványt maguk köré, hogy megvédje őket minden rossztól. Kiinduló állapot mindkét kéz ölben tenyérrel felfelé. A mozdulatsor a jobb kézzel végezzük, az ölben nyugvó bal tenyéren kívül tesszük a jobb kezet, és onnan indítjuk a szivárvány félkörét megfestjük a szivárvány első színét úgy, hogy a jobb kéz balról jobbra megy majd vissza jobbról balra. Ezt a mozdulatsort összesen hétszer végezzük el a hét színnek. Ha a gyerekeknek nehéz a számolás, akkor csak annyiszor végezzük el, ahogy sikerül.
A Pillangó és Szivárvány dalokat mindig együtt kell használni önmagukban, vagy bármelyik mese vagy gyakorlat elvégzése előtt. vagy után Segíti, hogy a gyerekek megtanulják a figyelmüket irányítani. Alkalmazható a nap során bármikor, ha a meditációra nincs idő, de arra van, hogy a két dalocskát elénekeljék a mozdulatsorok elvégzésével együtt. Óvodában a délutáni lefekvés előtt is lehet használni. A Béke van a szívemben dallal összekötve a gyerekek meg is nyugodhatnak, a dal segíti, hogy elérjék a belső csendet.
Béke van a szívemben dal
Bármikor használható a nap során, önállóan, vagy a többi dallal, és a meditációkkal összekötve is.
Mesék
Ezeket a meséket, történeteket bevezetőként és később bármilyen helyzetben is alkalmazhatják az óvodás és kisiskolás gyerekeknél.
A Király Kertje
Ez a mese a sok emberi tulajdonság közül elsősorban a tiszteletről, a szófogadásról, és arról szól, ha kitartóak vagyunk, akkor elérjük a célunkat. Az ovikban vagy kisiskolásoknál bevezethetik a Belső Csend Programot ezzel a mesével. Mielőtt elkezdik a tanár magyarázza el, hogy a történet végén lesz egy gyakorlat, amit közösen kell majd elvégezni, és mutassa meg a gyerekeknek, hogy hova kell majd tenni a kezüket. A gyerekek nézzék meg a történetet, és végezzék el együtt a gyakorlatot. A mese után, ha van idő, meg lehet hallgatni a ’Béke van a szívemben’ dalt.
Kukú a kokabura
Ez a mese leginkább arról szól, hogy ahhoz, hogy vidámak, viccesek legyünk, és mások kedveljenek minket, akkor sohasem lehetünk gúnyosak, lenézőek. Kezdhetik a program bevezetését a kisebbeknél ezzel a mesével is. A gyerekek nézzék meg a történetet, aminek a végén van egy rövidebb gyakorlat. Jó, ha a tanár a kezdés előtt elmondja, hogy a mese végén fognak meditálni, és előre gyakorolják, hova kell majd tenni a kezeket.
A Fura csibe
Ez a mese a kiközösítésről, és a megbocsátásról szól. Kezdhetik a program bevezetését a kisebbeknél ezzel a mesével is. A gyerekek nézzék meg a történetet, aminek a végén van egy rövidebb gyakorlat. Jó, ha a tanár a kezdés előtt elmondja, hogy a mese végén fognak meditálni, és előre gyakorolják, hova kell majd tenni a kezeket.
A Legenda
Ez a történet, arról szól, hogy a bennünk rejlő szeretet felismerése nélkül, nem tudunk boldog életet élni. Alsó tagozatban bevezethetik a Belső Csend Programot ezzel a mesével., A gyerekek nézzék meg a történetet, aminek a végén van egy rövidebb gyakorlat. Mielőtt elkezdik, jó, ha a tanár elmondja, hogy a mese végén fognak meditálni, és előre gyakorolják, hova kell majd tenni a kezeket. Alternatív megoldás, hogy megállítják a mesét a gyakorlat előtt, és akkor mutatják be a mozdulatokat.
Gyakorlatok kicsiknek
Fás meditáció
Ezt a meditációt használhatjuk a nagyobbaknál bevezető meditációnak, vagy kisebbeknél akkor, amikor bármelyik mese végén található gyakorlatot már ismerik. A felváltva is használható. A gyakorlat előtt, a ’Pillangó’ és ’Szivárvány’ dalokkal el lehet végezni a figyelmet segítő mozdulatsorokat, majd elindítani a meditációt. A végén, ha van idő, meg lehet hallgatni a ’Béke van a szívemben’ dalt.
Buborékos gyakorlat
Ezt a meditációt akkor ajánljuk, amikor már jól megy a ’Király kertje’ mese végén található gyakorlat vagy a fás meditáció. Ebben az esetben is használhatjuk a figyelmet segítő mozdulatsort (pillangó, szivárvány dalok), ha a gyerekek ismerik azt, és van rá idő.
9 éves kor felett (felnőtteknek is!)
Kezdő meditációk
Első alkalmakkor a gyerekek még ismerkednek a mozdulatokkal, a megerősítésekkel. Ahhoz, hogy a meditálás gyakorlattá váljon, érdemes 2-3 hétig a 10 perces kezdő meditációt gyakorolni. A rövidebb kezdő meditációkat lehet a nap folyamán második meditációként alkalmazni, illetve 2-3 hét elteltével akkor is, ha kevesebb idejük van az órán.
Meditáció nyugodt napokra
Ezt a gyakorlatot akkor ajánljuk, amikor a gyerekek már rutinosak a meditációban, és a tanár vagy a gyerekek úgy érzik, hogy szívesen kipróbálnának más meditációt is. A gyerekek egy kicsit eltérő megerősítéseket használnak, mint a kezdő meditáció során. Ennek célja, hogy további pozitív belső tulajdonságokat fedezzenek fel magukban, és ezzel párhuzamosan megszabaduljanak rossz tulajdonságaiktól.
Motiváló meditáció
A motiváló meditáció célja, hogy a gyerekek felfedezzék saját dinamizmusukat, cselekvési képességeiket, felelősségteljességüket anélkül, hogy elnyomnak másokat, vagy agresszívvá válnának. Ezt a meditációt bármikor lehet használni, de különösen alkalmas két igen eltérő szituációra. Egyrészt, ha az osztály nyomott hangulatban van, a gyerekek fáradtak, nem reagálnak, nem vesznek részt az órai munkában, másrészt, ha az osztály túlpörgött, rendkívül fegyelmezetlen, esetleg agresszíven viselkedik. Utóbbi esetben ez a meditáció lecsendesíti ezt a túlfeszített állapotot, és megfelelő mederbe tereli a gyerekek aktivitását. Segít akkor is, ha a gyerekek szórakozottak, figyelmetlenek, szétszórtak.
Kiegészítő hanganyagok
Ha a nagyobb gyerekek már önállóan is tudnak meditálni, ismerik a megerősítéseket, a kezek pozícióit, ezen hanganyagokkal tarthatnak közös meditációkat akár úgy, hogy valaki mondja az osztályból, hogy mikor hova tegyék a kezüket, és mit mondjanak, vagy úgy, hogy mindenki önállóan meditál, magában azt a megerősítést használva, amire úgy érzi, éppen szüksége van. Ehhez segítségként a a Letölthető dokumentumok menüpont alatt találják a gyakorlatokban használt megerősítések listájét.