A viszonylagos csend és a zavaró tényezők kizárása segít a módszer alkalmazásában, a gyerekek szigorú fegyelmezése azonban nem feltétlenül. Azokat akik nem akarnak részt venni, ne erőltessük a gyakorlatok elvégzésére. Kérjük meg őket, hogy maradjanak csendben, ne zavarják a többieket.
A gyakorlatok elindítása előtt, jó, ha a pedagógus, szakember maga is jól ismeri a gyakorlatot. saját tapasztalatait is megoszthatja a gyerekekkel.
A gyerekek üljenek kényelmesen, mindkét kezüket tenyérrel felfelé pihentessék az ölükben.
Vegyenek néhányszor mély levegőt, majd lélegezzenek nyugodt, spontán módon.
Használják a megerősítéseket és a kezek elhelyezésének sorrendjét, ahogy azt látják vagy hallják. (Ha nehezen tudják lecsendesíteni az elmét, ismételjék meg a megerősítések sorát.)
A gyakorlat segíteni fog abban, hogy kialakuljon az elme csendje, a “gondolatok közötti tér”, ami a teljes belső békéhez vezet. Engedjék meg, hogy gondolataik feloldódjanak a csend terében, élvezzék az elme csendje révén létrejött belső békét, és próbálják figyelmüket lazán a fejük fölött tartani.
Tapasztalatok alapján a legjobb hatás a reggeli ébredés utáni és az esti lefekvés előtti gyakorlással érhető el, ezért érdemes buzdítani a gyerekeket a gyakorlatok otthoni végzésére is.
Ritkán előfordulhat, hogy az első néhány alkalommal a gyermekek elálmosodnak, elalszanak, szomorúságot éreznek vagy más érzéseket, érzeteket tapasztalnak (pl. bizsergés, hideg-, melegérzet). Nyugtassuk meg a gyerekeket, ezek teljesen normális tapasztalatok, mindenki egyedi módon reagál a vegetatív idegrendszer kiegyensúlyozására. Az is lehetséges, hogy eleinte nem minden gyermek tud lenyugodni, rendszeres gyakorlással azonban egyre hatékonyabb lesz a gyakorlat.
Kérjük, ügyeljenek arra, hogy mentálhigiénés zavarokkal küzdő gyerekek csak szakember hozzájárulásával és felügyelete mellett végezzék a gyakorlatokat.
Fontos, hogy ne keverjenek más meditációs, illetve relaxációs technikából vett elemeket a Belső Csend gyakorlatokba. Tisztában vagyunk azzal, hogy sok pedagógus alkalmaz más relaxációs és meditációs technikákat. Minden ilyen gyakorlatnak van hatása az idegrendszerre, de egyidejű használatuk hatásai – vonatkozó kutatások hiányában – nem ismertek. A kevert technikák esetén nem tudjuk a hatást garantálni!
Mindenképpen kérjék a szülők engedélyét ahhoz, hogy a gyerekek részt vehessenek a programban. Az ehhez szükséges tájékoztató nyomtatványt és szülői beleegyező nyilatkozatot a Tájékoztatók, engedélyek menüpont alatt találják. Természetesen, ha nem tudják megoldani a felügyeletet, azok a gyerekek is bent maradhatnak az órán, akiknek a szülei a gyakorlat végzéséhez nem járultak hozzá. Kérjük a pedagógusokat, hogy előre beszéljék meg velük, hogy a gyakorlat során csendben üljenek a padjaikban, és ne zavarják a többieket.
A könnyebb ellazulás érdekében levehetik a szemüveget, lazítsák meg a szoros ruhákat, üljenek kényelmesen, mindkét kezüket tenyérrel fölfelé pihentessék az ölükben. Vegyenek néhányszor mély levegőt, majd lélegezzenek nyugodt, spontán módon. Használják a megerősítéseket és a kezek elhelyezésének sorrendjét, ahogy azt látják vagy hallják. Ez a gyakorlat segíteni fog abban, hogy kialakuljon az elme csendje, a “gondolatok közötti tér”, ami a teljes belső békéhez vezet. Ha nehezen tudják lecsendesíteni az elmét, ismételjék meg a megerősítések sorát. Engedjék meg, hogy gondolataik feloldódjanak a csend terében, élvezzék az elme csendje révén létrejött belső békét, és próbálják figyelmüket lazán a fejük fölött tartani.
Tapasztalatok alapján a legjobb hatás a reggeli ébredés utáni és az esti lefekvés előtti gyakorlással érhető el, ezért érdemes buzdítani a gyerekeket a gyakorlatok otthoni végzésére is.
Ritkán előfordulhat, hogy az első néhány alkalommal a gyermekek elálmosodnak, szomorúságot éreznek vagy más érzeteket tapasztalnak (pl. bizsergés, hideg-, melegérzet). Nyugtassuk meg a gyerekeket, ezek teljesen normális tapasztalatok, mindenki egyedi módon reagál a vegetatív idegrendszer kiegyensúlyozására.
Kérjük, ügyeljenek arra, hogy mentálhigiénés zavarokkal küzdő gyerekek csak orvosuk hozzájárulásával és felügyelete mellett végezzék a gyakorlatokat.
Kéréseink a foglalkozásainkon résztvevő pedagógusok felé
Kérjük, hogy az órán jelenlevő tanárok:
– Aktívan vegyenek részt a foglalkozáson. Tapasztalataink szerint a gyerekekre negatívan hat, ha a tanár elkülönülve ül tőlük, és ha mással foglalkozik.
A gyakorlat végzése közben ne járkáljanak, ne készítsenek fényképeket a gyerekekről. Kérjük, ha fényképet szeretnének készíteni, azt előre egyeztessék önkénteseinkkel.
– Ne keverjenek más meditációs, illetve relaxációs gyakorlatokból vett elemeket a Belső Csend gyakorlatokba. Tisztában vagyunk azzal, hogy sok pedagógus alkalmaz más relaxációs és meditációs technikákat. Minden ilyen gyakorlatnak van hatása az idegrendszerre, de egyidejű használatuk hatásai – vonatkozó kutatások hiányában – nem ismertek. Kérjük, vegyenek részt a foglalkozáson, tekintsék meg ezt a módszert, ezután még mindig dönthetnek arról, hogy milyen technikát kívánnak alkalmazni.
– Szükség esetén segítsék önkénteseinket a fegyelmezésben. Hangsúlyozottan kérjük, ne fenyegessék a gyerekeket semmilyen szankcióval.
– Kérjék a szülők engedélyét a gyakorlatok végzéséhez. A foglalkozáson természetesen azok a gyerekek is részt vehetnek, akiknek a szülei a gyakorlat végzéséhez nem járultak hozzá. Kérjük a pedagógusokat, hogy amennyiben nem tudják megoldani ezeknek a gyerekeknek a felügyeletét, előre beszéljék meg velük, hogy a gyakorlat során csendben üljenek padjaikban, és semmivel ne zavarják a többieket.