Gyakorlati tanácsok

A videómodulokat gyakorlati alkalmazás és tudományos megfigyelések alapján fejlesztettük ki oly módon, hogy a gyakorlatok könnyen végezhetőek és minél hatékonyabbak legyenek. Fontos, hogy a modulokat jelenlegi formájukban használják, mert ezek azok, amiknek hatásai klinikailag teszteltek. 

Melyik videómodult vagy hanganyagot használjuk?

A kisgyermekeknek szánt gyakorlatokat óvodásoknak és első és második osztályos általános iskolai tanulóknak ajánljuk. A többi modul általános iskola harmadik osztályától valamennyi korcsoportban használható.

A nagyobb gyerekekkel az első hetekben a 10 perces kezdő meditációt használják, mert több időt ad nekik a belső csend megtapasztalására. Ha rendszeresen elérik a belső csend állapotát, akkor kipróbálhatják a rövidebb anyagokat is. A 7-8 perces modulok is adnak elegendő időt a belső csend eléréséhez. Az 5 perces modulok a nap során használhatóak második meditációnak, ha a pedagógus vagy a gyermekek úgy érzik, hogy szükségük van rá.

Ezek a hang- és videómodulok bármikor használhatóak, de mivel eltérőek, különböző szituációk kezelésére is alkalmasak. Érdemes megismerni és kipróbálni mindet, idővel a pedagógus és a gyerekek is tudni fogják, melyikre van szükségük.
Segítségként: a kezdő és a nyugodt napokra szánt meditációk minden alkalomra jók. A motiváló 8 perces hang- és videómodult olyan napokra ajánljuk, amikor a gyermekek fáradtak, nehezen motiválhatóak, álmosak. De ugyanez a gyakorlat segíthet, ha az osztályban a gyerekek között az agresszió bármely formája lép fel, vagy annyira nyugtalanok, fékezhetetlenek, hogy zavarják az óra menetét. Utóbbi szélsőséges esetekben a kezdő és a nyugodt napra készült meditációk is tudnak segíteni.

Mielőtt elkezdi:
Célszerű kipróbálnia a gyakorlatokat, mielőtt a gyerekeknek bemutatja.
Érdemes átgondolni, hogy a nap melyik szakában lenne leghasznosabb a meditáció az osztálynak. Ideális a kora reggeli alkalmazás, mert az a nap további részére is kihat. Fontos, hogy a gyakorlat ideje ne szakadjon meg, mert bármilyen zavaró tényező könnyen kizökkenti a gyerekek figyelmét. Válasszon olyan időt, amikor ez a legjobban megvalósítható, és nincsenek későn jövők.

A gyakorlat elvégzése előtt:
Mondja el a gyerekeknek, hogy miért csinálják ezt, és mit tudnak vele elérni. ( Ausztrália és a világ sok iskolájában végzik ezeket a gyakorlatokat, ami az egész nap folyamán segít figyelni, jobban teljesíteni, a félelmeiket, szorongásokat oldani, illetve jobb közérzetet biztosít. A gyakorlatok hatására sokaknak javult a magabiztossága és a viszonya a többiekkel.)
Kisebbeknél jobban működhet, ha Önhöz közel, körben ülnek a földön.
Idősebbeknél a legpraktikusabb, ha a padjaikban ülnek.
Ösztönözze a gyerekeket arra, hogy végigcsinálják a gyakorlatot, maradjanak csendben és ne zavarjanak másokat.

A gyerekek a gyakorlat végzése előtt nyújtózkodhatnak egy kicsit, néhány vállkörzést csinálhatnak, és néhány mély lélegzetet vehetnek.
Várja meg, amíg elcsendesednek a kezdéshez.
A gyakorlat előtt megmutathatja a mozdulatokat.

A gyakorlat végzése:
Végezze a gyakorlatot a gyerekekkel együtt. Tapasztalataink szerint a gyerekekre is jótékony hatással van, ha a tanár velük gyakorol. Ezen felül az aktív részvétel az Ön javára is fog válni, jobban tud majd figyelni és tele lesz energiával.
Az első alkalommal a 10 perces modulokat használja, mert ezek több időt adnak az elme csendjének megtapasztalására. Ezt követően, illetve – igény szerint – a nap során a szünetek után használják a rövidebb gyakorlatokat, hogy a gyerekek figyelme ismét összpontosuljon. A gyakorlat végeztével kérdezze meg a gyerekeket, hogy érzik magukat, mit tapasztaltak.

Hogyan folytassuk?
A legjobb eredmények elérése érdekében gyakoroljanak mindennap, így a gyermekekben kialakul az a képesség, hogy megtalálják a „flow” állapotát és a békét akkor, amikor szükségük van rá. A tapasztalat azt mutatja, hogy rendszeres és hosszútávú gyakorlásra van szükség ahhoz, hogy folyamatosan érezzék a jótékony hatásokat. Tudassák a gyerekekkel, hogy ezeket a gyakorlatokat a nap folyamán bármikor elvégezhetik, akár otthon is. Mondják meg nekik, hogy ha úgy érzik, nem tudnak koncentrálni vagy egyéb problémáik (szomorúság, harag, szorongás, stb.) vannak, csak helyezzék figyelmüket a fejük fölé.

Bátorítsák a többi osztályt is, hogy próbálják ki, mert az a tapasztalatunk, hogy minél több osztályban alkalmazzák a gyakorlatokat, annál nagyobb a jótékony hatása az egész iskolára.

Kérjük, ne feledjék, hogy a gyakorlatokat a honlapon található, eredeti formájukban kell használni. Változtatás nem ajánlott, mivel a videók közvetlenül a klinikai tesztek során kipróbált specifikus sorrendre épülnek.